Goa Karnataka Kerala - Reisverslag uit Kochi, India van Wim Sarah - WaarBenJij.nu Goa Karnataka Kerala - Reisverslag uit Kochi, India van Wim Sarah - WaarBenJij.nu

Goa Karnataka Kerala

Door: wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

20 Maart 2014 | India, Kochi

Allee terug in (noord) Goa, sochtends vroeg ontbeten bij Sunrise, ineens brommer en kamer geregeld die dag. Iedereen terug bezocht en weer wat nieuwe mensen leren kennen. Terug lekker lui eten en strandhangen, we zijn precies nooit weggeweest! Sommige feestlocaties zijn wel helemaal veranderd van uitbater of muziekstijl. En er zijn er ook een paar nieuwe bijgekomen. Dagen erna zijn we meer apart dingen gaan doen, Sarah met de Nederlandse meiden en ik met de Indische boyz. Ondertussen is er veel meer volk gearriveerd in Goa, na nieuwjaar bloeit het eigenlijk pas open. Lekker chaotisch maar ook heel veel gelachen. Kheb wel fameuze nekpijn gekregen na een wild nachtje en heb daar toch wel van afgezien. Het lag ook deels aan de 1,5 cm dikke "matras". Iedereen hielp me wel recoveren en heb een deep tissue massage gekregen. Sarah heeft ook goed zot gedaan maar heeft daar al een geluk niets van overgehouden :)

Na uit te rusten en wat film kijk dagen te hebben gehad zijn we met de brommer naar Agonda gereden. Daar stond 1 vd nederlandse meiden met haar kamper naast het strand. Heel rustige plek en lekker eten, waar niet in India he. Geslapen in een tentje op het strand en sochtends gewekt door een groep mensen die oefeningen doen door te roepen en daardoor spannigen te lossen. Nog nooit niet zoveel scheldwoorden achter elkaar gehoord als die dag, i hate yooouu!! Dag erna met onze brommer naar de bushalte gereden en 3 bussen verder zaten we in Gokarna, dat gekend staat om zijn supermooie stranden. Gokarna beach zelf, Om beach, Halfmoon beach, Kudle beach en Paradise beach. Deze stranden zijn niet zoals bij ons te bereiken door even een trap af te wandelen. Met zak en zweet op onze rug 20 minuten klimmen en dalen en rotsen trotseren per strand. Dan alles uitgooien en afkoelen in het frisse water, mmmmm. Nog iets gedronken en dan gaan slapen, gwn onder de sterrenhemel. Wel uit de buurt van de kokosnootbomen. De volgende dagen zijn we de rest vd stranden gaan bezoeken. Paradise is het meest afgelegen en wat kleiner, daar zijn ook geen guesthouses of restaurants. Op Om bech daar zitten de indiers meestal maar ook heel mooi strand, Halfmoon is ook heel gezellig en dan Kudle beach waar de meeste mensen verblijven en tot savonds zitten te jammen op instrumenten en kraampjes openen op het strand. Hier zijn we gebleven tot savonds laat en dan terug naar Paradise gestapt, 2 uur over gedaan inclusief avondeten en een tocht over de rotsen, het was vloed toen, was wel ne zotte. Elke ochtend goed ontbeten en het was leuk samen met Inge en Akshat. Hij had ook eens wat vakantie, zijn gsm was 3 dagen stil ;) . De voorlaatste dag van Januari terug vertrokken naar Agonda waar onze brommer stond en zo terug naar noord Goa gereden. Echt een aanrader Gokarna!

Aangekomen daar een beter kamerke met dikkere matras gevonden. Was wel gezellig want iedereen kende elkaar daar in het guesthouse, 8 kamers vol met feest en vakantiegangers, ambiance verzekert elk uur van de dag en nacht. Nog een zalig feest meegemaakt met goeie live acts. DJ Glitch Craft is er 1 om te onthouden.

De dagen erna zijn we Vlaamse Vrienden gaan ontmoeten, die waren ook op reis in India dusja. Was wel zalig om terug luide vlaamse gesprekken te voeren verdekke! We hebben ze wat dingen getoond van onze eerste keer in Goa zoals de fleemarket en de trukken ervan om af te bieden, de verschillende stranden dichtbij en wat ze echt is moesten proeven van Indische gerechten. Raar hoe snel je gewend word aan alles hier.. We zijn veel gaan eten bij Discovalley, een restaurant uitgebaat door een vriend van ons die eerst werkte voor UVbar, waar ik wel eens moest draaien. Lekker eten, grappige bediening en cocktails 1+1 gratis, happy days ipv happy hour! Met de 6 Vlamingen goed gedineerd en even ons vastgestaard op de rekening achteraf maar ach soms mag dat wel eens. Natuurlijk de volgende dagen ook veel gezwommen met hoge golven en steeds warmer wordende temperaturen. Ondertussen was 1 koppel al terug naar Belgie vertrokken en het ander was verhuisd naar Arambol, nog meer naar het Noorden. Ze wilden een kite cursus gaan volgen en dat zou daar meer beoefend worden. We zijn ze eens een dag komen bezoeken met onze nieuwe puppy.

Puppy? Jawel! Op een dag toen onze maat Akshat een feest moest gaan decoreren in Chapora hoorde Sarah en Inge al heel de tijd een zielig gejank. Bleek dat een achtergelaten puppy te zijn die er natuurlijk zooo schattig uitzag dat ze hem meenamen. Ze hadden hem Fudge gedoopt of ookwel Fudgy , el Fudge en Fudgemeister. Ook onze Vlaamse vrienden waren direct verliefd haha. Hij heeft een goed onderkomen gekregen bij Akshat thuis en voelt zich al meer op zijn gemak. Tijdens al deze puppy love dagen heb ik me ook goed geamuseerd want de dikke line ups bleven maar komen en ook de locaties werden maar mooier. Strand locatie, bos locatie en open club locatie. Heb niet meer echt gezocht achter djsets en werd ook niet echt meer gevraagd, twas goed geweest nu was het meer amuseren zonder al het gedoe van de Indische organisaties. Op onze laatste nacht in Goa hebben we 2 feesten gecombineerd door over ent weer te rijden. Bangelijk geamuseerd en bijna niets misgelopen. Dan was het tijd voor afscheid, alweer, we waren On The Road Again.

Sleeperbus naar Hampi, helemaal vanachter in de bus, we hebben nogal gevlogen op die Indische baantjes! Gezellig hutje met hangmat en dikke matras gevonden aan de overkant vd rivier, waar het echt super rustig en sereen is. Alles omgeven door rijstvelden en rotsblokken. Dit hadden we wel nodig na Goa en hier hebben we ook terug rust gevonden en veel gepraat, gelachen, gelezen, geslapen en wat nog meer :) In het begin vooral tevoet alles verkend maar de dag erna met de fiets erop uit. 2 gammele bakskes overal tussendoor en over, een groot meer voorbijgereden, massaal veel geitjes ontmoet en in kleine dorpjes gefietst achterna gelopen door kinderen en babas die ons in hun hutje roepen. Allemaal heel leuk en minder toeristisch als je weg gaat van de hoofdwegen. Terug naar ons hutje en savonds film kijken in het restaurant.

Aan de overkant van de rivier ons laten overhalen op een dagtour in Hampi toen we geld gingen afhalen met de rickshaw. Was heel mooi en leerrijk en alles maar na een hele dag rotsblokken en tempels en wasbassins voor olifanten was het toch goed geweest.

Een paar dagen later 26/02 terug vertrokken naar Gokarna. Het andere Vlaamse koppel zat daar nu en het lag toch ongeveer in onze route richting Kerala via de kustlijn, dus hup gammel sleeperbuske verder en we waren er alweer! Om 6u sochtends al een heel gedoe omdat er de komende dagen een Shiva festival bezig is. Gedropt bij Om beach en met al onze zakken na het opkomen van de zon vertrokken naar Kudle beach. Zij hadden onze kamer al gereserveerd dus we konden in de middag alles afgooien en gaan zwemmen. Met een rubberband de zee in is toch heel leuk om te doen!

Op de laatste dag van het festival naar Gokarna dorp gestapt, er worden grote hoge praalwagens versierd en iedereen smijt met bananen naar Babas die op de wagens zitten, pakt toch zeker 10 meter hoog. Spijtig genoeg niet lang genoeg gebleven om de echte "ceremonie" bij te wonen die bestaat uit het voorttrekken van de kar door de hoofdstraat. Maar ach na 10meter zou het wiel toch geblokkeerd zijn geweest wist Brunwig ons te vertellen dus veel hadden we niet gemist, die Indiers toch he! Dagen erna weer goed gegeten met als hoofdprijs voor Sarah een kingfish in bananenblad en voor mij een sea food sizzler. Kwijl!

Onze tijd zat er alweer op en ook Pie en Brunwig gingen verder trekken. We hebben toen de trein naar Mangalore genomen, een hotelkamer geboekt dicht bij het station en vroeg gaan slapen. Dag erna uitstekende veg thali als ontbijt en wat gaan shoppen in een winkelcentrum dichtbij, ook in de gamehall wat onnozel gedaan en dan terug hotelwaarts. Deze stop was nog wel leuk zo zien we is wat meer van de verschillende steden in India. Onze volgende halte was met de trein van Mangalore naar Kannur en direct door met de bus naar Kalpetta in Kerala, de staat van de kokosnoten ;) Onderwege ook veel velden vol thee koffie en bananen gezien. Echt wel schoon groen hier.

Daar aangekomen een dealtje gemaakt me een manneke opt straat : kamer voor helft vd prijs gekregen met alles erop en eraan. Kalpetta is een goede doorsteek naar 1 vd ingangen voor het Wayanad Wildlife Park. Dat we dus ook bezocht hebben, 5u sochtends opstaan om 2 bussen te pakken en daar aangekomen. Hobbelige jeeptocht van 1u gedaan, spijtig genoeg geen wilde olifanten gezien maar de gids en de bestuurder deden hun best om elk bewegend beest te laten zien zodat we toch wat mooie foto's hadden. Ikzelf had er meer van verwacht van deze tocht, mss ook omdat in de brochure stond dat hij 2u ging duren.. Nuja terug in het dorp aangekomen nog lekkere Chicken Biryani gegeten, dat een specialiteit is in Kerala. Dag erna met de bus doorgereden naar Kannur waar Sarah een snotvalling heeft gekregen, haar eerste ziekte op heel onze reis! Dagje later de gewone zit trein genomen naar Ernakulam, het station van Kochi, die stampvol zat maar al een geluk waren dit onze laatste bus en treinreizen dus het was nog draaglijk. Toch niet altijd even fijn hoor pff. Daar ook een kamer gehuurd en samen met nen Duitser, die helentijd JHAA zei, en een Waalse gegeten.

Die ochtend met den deuts op de veerboot richting Fort Kochi en een kamer voor onze laatste 4 nachten geboekt. Ook weer via een vriendelijk manneke opt straat genaamd Jerry. Na onze spullen af te laden zijn we de grote, mooie maar ook toeristische stad gaan bezichtigen. Chinese visnetten, Art Cafes, de typische toeristen stalletjes, klassevolle restaurants, groezelige bars en veel juwelenzaken. Voor ieder wat wils! We hebben die dag via onzen Jerry 2 tours geboekt, 1 door de backwaters van Kerala en de ander een 2 daagse tour naar Top Station en de theeplantages.

De huisboot op de backwaters en daarna in een kleine kano was heel tof en best leuk om de inwoners van de kleine eilandjes bezig te zien met vissen, schelpen verzamelen, kleren wassen of gewoon wat hangen in de schaduw. Zeer lekkere mossels gegeten hier en wat uitleg gekregen over het aftappen van sap vd palmboom. Die tour was best goed geregeld alleen had de kano tocht iets beter gekund. Dag erna ook weer vroeg uit de veren en hup in een minibus met andere avonturiers. 2 mannen die het allemaal niet zo interessant vonden maar wel heel grappig waren, 2 grietjes die hier waren voor onderzoek ivm hun werk en een echte Engelse lady. Oh ja en wij, een koppel dat nog maar een dagen te gaan had in India en is wat wou zien in groeps/toeristen verband. We hebben olifanten gewassen zien worden met schuurborstels, een waterval, vele mooi gevormde theeplantages op de bergen, onze slaap en lunchplaats met fameus berguitzicht, een grote dam, een mooi meer met wateractiviteiten en als eindbestemming de Top station; een uitzicht dat grenst aan Tamil Nadu, de volgende staat. Terug de bus in en naar onze slaapplaats. Na het ontbijt de volgende terug onze bus in langs meer theeplantages, de thee fabriek en museum (zalige Indiër-gids die iedereen verweet dat ze geen thee konden zetten en de thee misbruikten). Wat thee gekocht natuurlijk en ook berghoning. Ook nog een wandeling tussen de theevelden gedaan en een klein praatje geslagen met een locale werkster op de velden, ze noemde Sanda, but call me Santa. Smiddags was het lunch bij onze slaapplaats en dan was het al tijd om terug te gaan. Niet zonder problemen natuurlijk, busje was oververhit en na een tijdje was het dan gerepareerd. Allemaal heftig zwetend terug aan boord en richting Kochi.

In de bergen was het trouwens lekker koel, hier in Kochi waren de temperaturen elke dag merkbaar gestegen. Dringend tijd om te vertrekken! Taxi genomen op 14/03/14, laatste dag van onze 2e visa, richting luchthaven en we hadden om 23.10u onze vlucht. Adios crazy India!!

Nuja adios, heel de vlieger zat nog vol met heftig discussiërende en lachende Indiërs die foto's namen van de stewardessen en niet reageerden op hun pogingen om ze te laten zitten of zelfs om hun gordel aan te doen. Ocharme die vrouwkes. Wel veilig geland! De kans dat er nog een vliegtuig verdwijnt was toch bijzonder klein geweest he.

Nu zitten we dus in de hoofdstad van Maleisië, Kuala Lumpur.

Vele groetjes W&S

• 20 Maart 2014 - 14:14

Nina:

WAUW zalig Wim en Sarah , wat een ervaringen allemaal !!
    We beginnen jullie hier wel te missen

echt een zalig verslagske , en biezondere dingen meegemaakt met spirituele mensen ?
    want hoor altijd van vrienden dat er mooie gelijke backpackers rondtrekken en de meeste Goa mensen hebben ook wel een spiritueel bewustzijn :)

Ik ben bezig met een GEEFPLEIN in kalmthout , op 27 april , in samenwerking met de Govio en welzijnsraad , word een leuke GEEF dag , ( dus niet verkopen , maar gewoon weggeven > en de anderen kunnen nemen wat ze nodig hebben
    allee

Geniet nog verder daar samen , veel dansen en chillen , Namasté xxxxx

• 22 Maart 2014 - 07:18

Wim:

Zowizo veel gelijkaardige mensen tegen gekomen maar al de yoga en andere hippies zaten meer noordelijker.
    De echte spiritualiteit is eigenlijk ver te zoeken in Goa. We zijn nu al wel een maand weg uit Goa hoor, tis genoeg geweest :) Als we echt ons wouden onderdompelen dan hadden we eerder een Ashram moeten bezoeken. Hebben wel veel tijd gehad om over ons eigen na te denken, en de cultuurschok natuurlijk.