Kathmandu en Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Wim Sarah - WaarBenJij.nu Kathmandu en Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Wim Sarah - WaarBenJij.nu

Kathmandu en Pokhara

Door: wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

10 Januari 2014 | Nepal, Pokhara

Dus te voet over de grens gestapt. Welcome to Nepal. Nachtje geslapen aan de grens en door de mensen daar doorverwezen naar een hotel in Kathmandu. Zeer relaxt onderhandelen en afspraken maken, al totaal anders als in India. Na een lange busreis door het mooie berglandschap aangekomen in de drukke hoofdstad. Onze kamer was dik in orde buiten een kapotte ruit in de badkamer en een duivennest in onze airco!

Vanuit onze locatie was het 5 minuten stappen naar Thamel, de 'toeristenbuurt', veel winkeltjes en verkopers en ook zeer goede mo:mo gegeten bij een straatkraampje (50NPR per portie : 0.4euro ofzo).
Precies wel iets verkeerd gegeten ook dus dagje op kamer uitgeziekt, Sarah tiptop en at heel de tijd momo's, moomoooooooooooooo madness.

We zijn naar de Peace Stupa gegaan, zeer mooie tempel met mantra en gebedsrollen. Daar waren ook wat aapjes maar niet zoveel als in India. Ook een Shiva tempel bezocht met een vriend uit India die ook aan het rondreizen was. Voor de rest gewacht op onze visa aanvraag, wat trouwens een heel gedoe was. Lang aanschuiven en wachten maar dat waren we ondertussen toch al gewend. Via ons hotel al een trekking geregeld in de Annapurna-regio met gids en accomodatie.

Vertrokken uit de hoofdstad in een bus vol met luide Indische venten, dankuwel koptelefoon en goede luide muziek, en aangekomen in Pokhara. Hier is heel veel te zien en te doen voor backpackers, inter en nationale toeristen. Paragliding, super light flight, trekking, rafting en gewoon bootje varen op het mooie meer dat half Pokhara omslaat. Vanuit het Pokhara Palace hotel (naam is niet wat het lijkt) een lift naar het startpunt van onze 5daagse trekking. Wij deden de Ghorepani-Poonhill-Gandhruk route vergezeld door een vriendelijke, oudere gids. Heel heel heel schoon landschap en even koud als Belgie in de winter :) Dag 1 hebben we 3500 treden beklommen en savonds de locale wijn geproefd (35graden en wordt warm gedronken, smaakt naar platte vodka). Dag 2 verder naar boven, vele dieren tegegekomen onderweg, muilezels, geiten en schapen etc.. en savonds bij een warme stoof verhalen gewisseld met andere reizigers, ook een Nederlander uit Amsterdam, nen echte zenne. Rest van de lodge was ijskoud dus dicht tegen elkaar snuggelen snachts.

5.30 sochtends vertrokken naar Poon Hill voor de zonsopgang te zien, heel mooi en koud. Tot half 3 in de middag verder gewandeld, op ongeveer dezelfde hoogte, en onze derde koude nacht in de bergen doorgebracht. Dag 4 voormiddag verder getrokken door het bos, zeer aparte stijl bomen en vegetatie, en smiddags in een wat groter dorpje waar we onze eerste WARME! douche hebben genomen, zalig. Daarna nog naar een cultuur museumpje gaan zien en de helikopterlandplaats gaan checken. 2000 dollar per ritje. Laatste dag via een rivier teruggestapt naar het startpunt. Zeer voldaan terug op de bus naar Pokhara en goed uitgeslapen. Onze portefeuille was wel wat lichter want al het eten in de bergen is redelijk kostelijk in vergelijking.

Kerstmis in Nepal : lekker gaan eten bij nen Italiaan, pizza, gnocchi en cocktail bij de open haard met een lekker italiaans ijsje met meringue om af te sluiten, ho ho ho zekers. Volgende dagen niet veel gedaan, wel nog met een bootje gaan roeien en naar een andere Vredestempel gewandeld op een berg. Peanuts die 40minuten naar boven wandelen! en we hadden echt een prachtig uitzicht over Pokhara.

Vanaf de 28e tot de 1e jaarlijks straatfestival, vol met etenskraampjes, souvenirsstalletjes en lcoale dans en muziek. Er was ook een kermis met echt de gekste constructies om bvb een reuzenrad aan te drijven. Optredens op een podium met typische Nepaleese muziek en dans, alles goed georganiseerd buiten de betalende wcs zonder deur. Sarah heeft face-art laten doen door de plaatselijke schilders. Ook lekker gaan eten in Aurora Borealis waar we weeral toevallig een connectie hebben gehad voor een goei oudjaarsfeest, georganiseerd door Forest Freaks. Pssssy!

Goede muziek, lekkere cocktails (ene gedronken op sarah haar vader zen verjaardag), toffe mensen en toch redelijk vroeg gaan slapen :)
Dagen erna naar het cultureel museum geweest en nog wat meer rondgekuierd door de straten. Diezelfde organisatie heeft ons dan uitgenodigt voor een feest in de bergen, aan de overkant van het meer. Taxi, overzetbootje met touw zelfbediening en 30minuten stappen door zompige rijstvelden en bospaadjes. Vette locatie! Klein feestje voor iemand zen verjaardag en vele verhalen uitgewisseld aan het gezellige kampvuur. Einde Pokhara :)

Check out 4 januari en op de bus terug naar Sunauli, de grensovergang.
Meer volgt snel door onze vrouwelijke correspondente

fotos zoals altijd nog altijd hier : https://plus.google.com/photos/108791486421546280002/albums
updates als u leest

GROETJES WIM EN SARAH!!!
EN EEN GELUKKIG
2014

• 10 Januari 2014 - 10:31

Mama Katelijne:

Hé hé, was weer erg leuk om te lezen. Wat een avonturen!
    Groetjes vanuit Nederland (van gewone Nederlanders) met een blauw luchtje en zachte temperaturen.
    Liefs, mam en Paul